السؤال
معاد فى الجواب
Pendahuluan
Ucapan dan tutur kata seseorang
mempunyai implikasi dan kedudukan yang besar dalam Islam. Setiap ucapan dan tutur kata mempunyai nilai hukum
di sisi Allah s.w.t sama ada sunat, harus, haram dan sebagainya. Dengan sebab ucapan
hubungan seorang suami dengan isterinya, boleh berakhir. Dengan sebab ucapan dan
kata-kata juga seorang laki-laki dan wanita yang haram berdua-duaan dibenarkan
hidup sebumbung. Dengan ucapan dan kata-kata juga seseorang boleh terkeluar dari Islam. Ucapan dan
kata-kata juga boleh menyebabkan individu jatuh muflis di dunia dan di akhirat.
Berapa ramai individu pada hari ini telah di saman gara-gara mengeluarkan
ucapan dan tuduhan fitnah. Seseorang
akan dihisab oleh Allah kerana ucapannya. Manusia juga akan dihisab oleh Allah
dengan sebab berdiam diri ketika keadaan yang memerlukan dia bercakap
menyatakan kebenaran. Oleh itu bagi setiap Muslim sebelum dia mengeluarkan
kata-kata hendaklah memikirkan terlebih dahulu kesan baik dan buruk dari ucapan
tersebut. Perkara ini tidak boleh dipandang enteng dan remeh oleh orang Islam.
Rasulullah sentiasa mengingatkan
umatnya agar memelihara percakapan supaya tidak mendatangkan musibah kepada
yang mengucapkannya. Imam al-Tirmizi dalam
Sunan nya telah menyebut sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah.
قال رسول الله
صلى الله عليه وسلم : من وقاه الله تعالى شر ما بين رجليه وشر لحييه دخل الجنة .
Sesiapa yang dipelihara oleh Allah
dari keburukan anggota yang terletak antara dua tulang rahang (mulut)dan keburukan
anggota yang terletak antara dua paha (kemaluan) akan masuk syurga.
Al-Nawawi
dalam kitabnya “al-Azkar” pernah menyebut
اعلم أنه لكلّ مكلّف أن يحفظَ لسانَه عن جميع الكلام إلا كلاماً تظهرُ المصلحة فيه، ومتى استوى الكلامُ وتركُه في المصلحة، فالسنّة الإِمساك عنه، لأنه قد ينجرّ الكلام المباح إلى حرام أو مكروه، بل هذا كثير أو غالب في العادة، والسلامة لا يعدلُها شيء.
Ketahuilah bagi setiap mukalaf hendaklah
memelihara lidah dari bercakap kecuali yang mendatangkan maslahah, apabila
keburukan dan kebaikan setara sebaiknya elakkan dari berkata-kata , kerana
kadang-kadang ucapan yang harus membawa kepada haram atau makruh, bahkan inilah
yang banyak berlaku pada kebiasaannya, keselamatan tidak boleh dinilai dengan
sesuatu.
Pada kali ini saya ingin bincangkan
secara ringkas kaedah yang berbunyi السؤال معاد فى
الجواب . Apakah yang
dimaksudkan dengan kaedah ini. Terjemahan nya ialah “Soalan diulang dalam
jawapan”. Kaedah ini diaplikasikan dalam Mazhab Hanafi, Shafie. Ibn Nujaim
membincangkan kaedah ini pada kaedah yang ke 11. Manakala al-Suyuty membincangkan dalam bab
kedua kaedah yang ke tujuh belas.
Maksud
kaedah.
Pertanyaan yang dilontarkan kepada
seseorang yang dijawab dengan jawapan “Ya” adalah dianggap mengulangi
sebahagian daripada soalan tersebut bukan menjawab lain-lain persoalan. Kaedah
ini boleh diaplikasikan dalam urusan berkaitan jual beli, pengakuan, perceraian, hubungan dengan seseorang, hak
pemilikan, pelepasan hak dan sebagainya.
Sebagai contoh apabila seseorang
bertanya “ kamu dah makan” apabila di
jawab ya. Jawapan tersebut sebenarnya
mengandungi maksud Ya saya dah makan. Apabila Ali bertanya kawannya Salman “
Kamu dah bercerai dengan isteri kamu”? Apabila Salman menjawab sepatah
perkataan sahaja iaitu ” Ya”. Seolah-olah beliau menjawab ya saya menceraikan
isteri saya.
Apabila Ali bertanya kawannya Latif “
Kamu dah kahwin” atau “ kamu dah ada isteri? Jawab Latif dengan tujuan bergurau,
belum atau tidak. Sedangkan dia sudah beristeri. Adakah perkahwinan Latif dengan
isterinya terputus? Jawabnya tidak terputus. Kerana ucapan tersebut merupakan
kinayah atau simbolik yang memerlukan niat. Niat memutuskan perkahwinan tiada.
Berbeza dengan pertanyaan “kamu dah ceraikan isteri kamu” jawabnya ya. Maka
hubungan tersebut terputus kerana jawapan atau ucapan tersebut soreh dan jelas..
Pengecualian
Kaedah
Apabila seorang wali mengucapkan
perkataan ijab kepada pengantin laki-laki “ Saya nikahkan kamu dengan anak saya
Fatimah dengan mas kahwin sebanyak 5 ribu. Pengantin hanya menjawab saya
terima. Adakah sah perkahwinan tersebut, Jawapannya tidak sah. Kerana kaedah
yang dibincangkan ini dikecualikan dalam bab akad perkahwinan. Maksudnya
pengantin laki-laki wajib mengulangi semula sebahagian dari lafaz ijab yang
disebutkan oleh wali. Apabila wali menyebut “saya nikahkan kamu dengan anak
saya Fatimah . Pengantin wajib menjawab “ saya terima nikahnya”.
وصلى الله على محمد وعلى آله وصحبه وسلم .
Salam
hormat
Wan
Mohd Zul
Kota
Jembal Kelantan 7 Mei 2015.
Rujukan
Al-Suyuty.
Jalal al-Din Abd Rahman. (1983) Al-Asbah Wa
al-Nazair : Beirut : Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
Al-Zuhayly. Muhammad Mustafa.(2006).
Al-Qawaid al-Fiqhiyyah Wa TatBiqautahu Fi al-Mazahib al-Arbah.Damsyik : Dar
al-Fikr.
Ibn Nujaim. Al=Asbah Wa al-Nazair.
Beirut : dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
Al-Zarqa. Ahmad Ibn Muhammad.(1993) Syarh al Qawaid al-Fiqhiyyah. Damsyik : Dar
al-Qalam.
http://ar.islamway.net/fatwa/28480
.
No comments:
Post a Comment