Kaedah al-yakin la yuzal bi syak
اليقين لا يزال بالشك
(Keyakinan tidak hilang semata-mata dengan syak)
Pendahuluan
Kaedah ini merupakan asas kepada hukum
Syarak yang agung. Kekuatan kaedah ini kerana ianya disandarkan kepada al-Quran,
al-Sunnah dan juga akal. Kaedah ini paling banyak diaplikasikan dalam bab fiqh
sebagaimana yang disebutkan oleh Imam al-Suyuti. Disamping
lafaz yang disebutkan di atas kaedah ini datang dengan beberapa bentuk lafaz
yang lain tetapi membawa maksud yang sama.
Lafaz Lain Bagi Kaedah
اليقين لا يرفع بالشك, اليقين لا يزول بالشك, لا يرفع يقين بالشك, لا يترك اليقين بالمحتمل
Kaedah Yang
Terhasil Darinya
Di antara kaedah yang dapat dipecahkan
dari kaedah di atas ialah:
الأصل بقاء ما كان على ما كان, الاصل
براءة الذمة, من شك هل فعل شيئا أو لا فالأصل أنه لم يفعله, من تيقن الفعل وشك فى
القليل أو الكثير حمل على القليل لأنه المتيقن, أن ما ثبت بيقين لا يرتفع الا
بيقين, الأصل العدم, الأصل قى كل حادث تقديره باقرب زمن, الأصل فى الاشياء الاباحة
حتى يدل الدليل على التحريم, لا ينسب إلى ساكت قول,
الأصل في الأمور العارضة العدم،, الأصل في الكلام الحقيقة, الأصل في الأبضاع
التحريم, لا حجة مع الاحتمال الناشيىء عن دليل, لا عبرة بالدلالة في مقابلة
التصريح, لا عبرة للتوهم, لا عبرة بالظن البين خطؤه.
Kepentingan
Dan Bidang Aplikasi Kaedah
Kaedah ini
merupakan sandaran bagi kebanyakan hukum-hukum fiqah bahkan ia dapat
diaplikasikan dalam kebanyakan bab–bab fiqh sama ada ibadat, muamalat, qadha, hukuman
dan lain-lain lagi. Imam al-Nawawi berkata kaedah ini dapat diaplikasikan hampir kepada keseluruhan masalah
kecuali dalam beberapa masalah sahaja. Bahkan Imam al-Suyuti telah menukilkan
kepentingan kaedah ini dengan katanya:
اعلم أن هذه القاعدة تدخل في جميع أبواب الفقه ،
والمسائل المخرجة عليها تبلغ ثلاثة أرباع الفقه وأكثر.
Maksudnya:
Sesungguhnya kaedah ini dapat diaplikasikan ke atas kesemua bab –bab fiqh dan masalah-masalah yang dipraktikkan ke atasnya menjangkau sehingga ¾ masalah bahkan lebih dari jumlah tersebut. Bahkan kaedah ini juga melahirkan beberapa kaedah furuk’ yang lain.
Pengertian Kaedah
Pengertian Yakin dari
sudut bahasa
Fairuz Abadi: Jauh
dari keraguan. Al-Jirjani: Pengetahuan yang tiada keraguan
bersamanya. Ibn Manzur: Pengetahuan yang jauh dari keraguan serta
di pastikan sesuatu perkara..
Dari beberapa pengertian yang telah
dikemukakan dan mereka semua sepakat mengatakan bahawa yakin ialah lawan bagi
ragu-ragu.
Pengertian yakin dari sudut istilah
Jirjani: Beritiqad bahawa
sesuatu itu dalam keadaan begini disamping itu ia juga beritiqad tidak mungkin
selain dari yang diitiqad tadi, serta ia bersesuaian dengan keadaan dan tidak
mungkin akan hilang.
Pengertian shakk dari sudut bahasa
Jirjani: Iaitu
teragak-agak di antara dua perkara atau keadaan yang saling bertentangan tanpa
adanya tarjih salah satu dari keduanya ketika syak tersebut.
Pengertian Syak dari sudut istilah
Imam al-Nawawi: Teragak-agak antara dua keadaan sama ada wujud
atau tidak sesuatu perkara, sama ada kedua-duanya berada pada satu tahap atau
yang satu lebih.
Maksud Umum Kaedah
Apabila sesuatu perkara atau sesuatu
keadaan telah diyakini ketetapannya atau telah diputuskan hukumnya berdasarkan
kepada dalil-dalil yang kuat atau tanda-tanda yang dipercayai maka perkara
tersebut atau keadaan tersebut tidak akan terangkat hukum yakin semata –mata
dengan syak yang lemah atau andaian yang tidak disandarkan kepada dalil yang
kuat. Hukum tadi akan berterusan sehingga datangnya dalil yang setara dengannya.
Dalil Dan Sandaran Kaedah
Dalil Dari al-Quran
وَمَا
يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ
شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ
Maksudnya: Dan kebanyakan mereka, tidak
menurut melainkan sesuatu sangkaan sahaja, (padahal) sesungguhnya sangkaan itu
tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad). Sesungguhnya
Allah Maha mengetahui akan apa yang mereka lakukan.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اجْتَنِبُوا
كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ
Maksudnya:
Wahai
orang-orang yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak
menyangka sangkaan yang dilarang) kerana Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan
itu adalah dosa;
Dalil Dari Hadis
عن عباد بن تميم عن عمه أنه شكا الى رسول الله صلى الله
عليه وسلم الرجل الذى يخيل اليه أته يجد الشىء فى الصلاة فقال لا ينتفل – او لا
ينصرف حتى يسمع صوتا أو يجد ريحا.
Maksudnya :Dari Ubbad ibn
Tamim dari bapa saudaranya bahawa beliau telah mengadu kepada Rasulullah
seorang laki-laki yang syak bahawa ada sesuatu ketika sembahyang maka jawab
Rasulullah jangan beredar sehinggalah ia mendengar bunyi atau tercium baunya.
عن أبى هريرة رضى الله عنه قال, قال رسول الله صلى الله
عليه وسلم أذا وجد أحدكم فى بطنه شيئا فأشكل عليه أخرج منه شىء ام لا ؟ فلا يخرجن
من المسجد حتى يسمع صوتا أو يجد ريحا.
Maksudnya: Dari Abi Hurairah Katanya ;Rasulullah telah
bersabda Apabila seseorang dari kamu merasai sesuatu di dalam perutnya maka ia
syak sama ada telah keluar darinya atau tidak. Maka janganlah kamu berhenti
sembahyang sehingga ia mendengar bunyi atau tercium baunya.
Imam al-Nawawi ketika menghuraikan hadis ini berkata ;
وهذا
الحديث أصل من أصول الاسلام وقاعدة عظيمة من قواعد الفقه وهي ان الاشياء يحكم
ببقائها على اصولها حتى يتيقن خلاف ذلك ولا يضر الشك الطاريء عليها فمن ذلك مسئلة
الباب التي ورد فيها الحديث وهي أن من تيقن الطهارة وشك في الحدث حكم ببقائه على
الطهارة ولا فرق بين حصول هذا الشك في نفس الصلاة وحصوله خارج الصلاة هذا مذهبنا
ومذهب جماهير العلماء من السلف والخلف
Maksudnya: Hadis
ini merupakan salah satu dasar dari dasar –dasar Islam dan salah satu kaedah
dari kaedah fiqh iaitu sesungguhnya sesuatu dihukumkan kekal pada asalnya
sehinggalah diyakini berbeza dengan pegangan sebelum ini. Tidak menjadi suatu
kecacatan apabila berlakunya syak ke atasnya. Di antara masalah yang
dibincangkan dalam hadis ini ialah sesiapa yang menyakini dalam keadaan suci
kemudian datangnya syak ia berhadas dihukumkan kekal dalam ia keadaan suci. Tidak
ada perbezaan sama ada syak tersebut semasa sedang sembahyang atau diluar
sembahyang inilah pegangan kami dan pegangan jumhur ulama dikalangan salaf dan
khalaf.
Aplikasi Kaedah
Kaedah di atas dan pecehannya boleh diaplikasikan dalam banyak masalah
antaranya;
بقاء ماكان علي ما كان
(Kekalnya sesuatu mengikut
keadaannya yang asal)
1.Sesiapa yang yakin ia
dalam keadaan suci tetapi syak dia telah berhadas ia sebenarnya dalam keadaan
suci.
2.Tidak
membatalkan wuduk dengan menyentuh khunsaa.
3.Seseorang yang sedang berpuasa telah makan
dipenghujung malam dan ia syak adakah telah masuk waktu subuh puasanya sah
kerana asalnya masih malam.
4.Seseorang yang berpuasa apabila beliau makan
dipenghujung siang tanpa berijtihad terlebih dahulu kemudian didatangi syak adakah magrib telah
masuk atau belum, maka batal puasanya kerana asalnya masih kekal siang.
5.Seseorang berniat puasa tiba-tiba ada syak
adakah fajar telah muncul atau tidak,
sah puasanya kerana asalnya adalah malam.
6.Seorang perempuan diceraikan dengan talak
satu telah mendakwa masih dalam keadaan edah akan dibenarkan kata-katanya .
ألاصل برأة الذمة
)Asal
seseorang tiada tanggungjawab iaitu dari hak orang lain
1.Seseorang telah
merosakkan sesuatu barang orang lain dan mereka berselisih tentang nilai barangan tersebut, pendapat yang
diterima adalah yang merosakkan barangan tersebut.
2.Seseorang diperintah untuk
bersumpah terhadap sesuatu dia enggan melakukan umpah tersebut , maka hakim tidak
boleh menjatuhkan hukum atas keenganan tersebut.
3.Seseorang yang yakin dia
telah melakukan sesuatu, tetapi syak adakah telah melakukan bilangan yang
banyak atau sedikit, contohnya solat asar adakah dia telah solat empat atau
tiga yang diambil kira ialah bilangan yang sedikit kerana lebih yakin.
4.Seseorang yang syak dia
meninggalkan sesuatu perbuatan yang diperintahkan seperti sujud , maka perlu sujud sahwi sekiranya meninggalkannya,
asalnya dia tidak melakukannya dan tak perlu sujud sahwi.
5.Seseorang syak ia
melakukan perkara yang dilarang dalam solat asalnya tidak berlaku.
Kesimpulan
Kaedah
Kaedah al-Yakin La
Yuzalu Bi Syakk merupakan kaedah yang amat penting dalam kehidupan manusia
kerana ia mempunyai banyak hubungan dengan hukum fiqah. Disamping mempunyai
pengaruh yang besar dalam kehidupan manusia dalam melakukan hubungan dengan
Allah (s. w. t) dengan beribadah. Kaedah ini juga mempunyai hubungan yang rapat
dalam kehidupan manusia seperti hakim yang menjatuhkan hukuman terhadap pesalah
ianya bersandarkan kepada bukti yang melampaui keraguan atau dengan kata lain
bukti yang yakin.
Ustaz Wan Mohd Zul
Kota Jembal Kota Bharu Kelantan
30 Sept 2013
No comments:
Post a Comment