لا
واجب مع العجز ولا محرم مع الضرورة
Dan
Aplikasinya Dalam Bidang Perubatan
Kaedah
ini merupakan gabungan dan pecahan daripada kaedah al-masshaqqah tajlib al-taisir
dan juga kaedah al-darar yuzal.
Maksud
kaedah secara umumnya ialah : Tiada kewajipan bersama keuzuran dan tiada hukum
haram ketika darurat. Dr Ismail Ulwan ketika menghuraikan kaedah al-darurat
tubih al-mahzurat berkata apabila berlaku sesuatu kemudaratan ke atas mana-mana
mukallaf maka diharuskan ke atasnya melakukan perkara yang diharamkan mengikut
kadar yang sesuai dengan darurat yang menimpanya.
Dalil
bagi kaedah di atas ialah daripada al-quran dan juga hadis antaranya:
وما جعل عليكم
فى الدين من حرج
لا يكلف الله نفساً إلا وسعها
وقوله
تعالى : لا يكلف الله نفساً إلا ما آتاها
وقال تعالى: يريد الله بكم اليسر ولا يريد بكم
العسر
وقال تعالى : مايريد الله ليجعل عليكم من حرج
وقوله
تعالى : ويضع عنهم إصرهم والأغلال التي كانت عليهم
وقال
الله تعالى يريد الله أن يخفف عنكم وخلق
الإنسان ضعيفاً
وقال عليه الصلاة والسلام (( ما نهيتكم عنه
فاجتنبوه وما أمرتكم به فأتوا منه ما استطعتم ))"متفق عليه"
وقال عليه الصلاة والسلام لعمران بن حصين (( صل قائماً فإن لم تستطع فقاعداً فإن لم تستطع فعلى جنبٍ ))"رواه البخاري"
وعند البيهقي أن النبي دخل على مريض يعوده فرآه يصلي على وسادة فرمى بها وقال (( صل على الأرض إن استطعت وإلا فأوم إيماءً واجعل سجودك أخفض من ركوعك ))
Dalam perbincangan yang ringkas ini saya akan
mengaplikasikan beberapa contoh ke atas pesakit khasnya dalam bab taharah yang
disebutkan oleh para ulama kontemporari. Untuk contoh yang lain Insyallah akan
dibincangkan dalam perbincangan yang akan datang.
1.Pesakit diwajibkan bersuci dengan menggunakan
air sepenuhnya ketika berkemampuan dengan bantuan atau tanpa bantuan kerana
ianya adalah hukum asal. Sekiranya air tiada atau dengan menggunakan air akan
menimbulkan masalah ke atas dirinya maka diizinkan untuknya menggunakan
tanah(tayammum) sebagai ganti sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah :
فلم
تجدوا ماءً فتيمموا
Imam nawawi dalam kitabnya Raudhah berkata
sekiranya seseorang bertayamum kerana ketiadaan air , maka hendaklah diulangi
semula sembayang tersebut jika ketiadaan air tersebut jarang-jarang berlaku.
Maka boleh dibuat ketetapan bahawa apabila seseorang
tidak mampu menggunakan hukum asal maka
boleh bertukar kepada gantian. Sekiranya air tidak mampu digunakan untuk
sebahagian anggota sedangkan yang lain boleh, maka tayamum hanya untuk anggota
yang sakit sahaja sedangkan yang sihat masih mengggunakan hukum asal iaitu air.
} فلم تجدوا ماءً فتيمموا {
2.
Seorang pesakit yang tidak mampu untuk ke bilik air kerana jauh, atau kerana
tiada ahli keluarganya yang membantu maka kewajipan menggunakan air untuk
berwuduk gugur ke atasnya. Maka dibolehkan untuknya bertayamum.Sekirnya ia
yakin akan ada orang yang dapat membantu mendapatkan air mak disunatkan ia
melewatkan sembagyang menikit pendapat imam al-nawawi.
3.Sekiranya cadar atau pakaian yang digunakan
pesakit atau tubuhnya dikotori
najis wajib baginya menghilangkan najis
tersebut sebelum menunaikan solat. Hukum ini akan berubah apabila dia tidak
mampu menghilangkan najis tersebut dengan sebab keuzuran.
4.Pesakit
yang ditimpa kemalangan serta mengalami luka dianggota wuduknya tetap diwjibkan
membasuh anggota wuduk ketika berkemampuan. Adapun ketika tidak mampu maka hendaklah
dia membasahkan tangannya dengan air seterusnya menyapu anggota yang luka.Sekiranya
tidak mampu hendaklah membasuh anggota yang tidak ditimpa kemalangan dan bertayamum
bagi anggota yang sakit.
5.Seseorang
yang baru melakukan pembedahan mata telah
dinasihatkan oleh dr agar berhat-hati ketika sujud dalam solat atau sujud
dengan melapik sesuatu supaya proses penyembuhan cepat dan tidak mencederakan
mata. Bagi pesakit ini dizinkan untuknya sujud dengan melapik sesuatu tetapi
tidak dizinkan untuk solat dalam keadaan duduk sepenuhnya.
6.Seseoang
yang sukar untuk berdiri lama dalam solat diizinkan untuk solat dalam keadaan
duduk dengan syarat berdiri terlebih dahulu kemudian ketika tidak mampu untuk
terus berdiri barulah dizinkan baginya duduk.
7.Pesakit
tetap diwajibkan mengadap kiblat ketika menunaikan solat kerana Ia termasuk
dalam syarat sah sembahyang. Hukum ini dikecualikan apabila ia tidak mampu
untuk mengadapnya kerana ketiadaan orang yang membantu mengalih ke arah kiblat. Adakah
wajib diulangi semula sembahyang. Pendapat dalam Mazhab Shafie wajib diulangi
semula sebagaimana disebutkan oleh Imam al-Nawawi.
8.
Pesakit sebagaimana dengan orang yang sihat wajib menunaikan sembhyang
sebagaimna yang telah ditetapkan waktunya oleh Allah s.w.t .Apabila berlaku
kesukaran untuk menunaikan solat mengikut waktu yang ditetapkan maka diberi
kelonggaran bagi menghimpunkan solatsebagaiman yang disebutkan oleh Imam al-Suyuti.
Ustaz Wan Mohd Zul Wan Yusuf
Kota Jembal Kelantan
30 Okt 2013
Rujukan
القرآن الكريم
القواعد الشرعية فى
المسائل الطبية وليد بن راشد السعيدان
روضة الطالبين للنووى
الاشباه والنظائر
للسيوطى
أثر قاعدة الضرورات
تبيح المجظورات فى بيان حكم القضايا الفقية المعاصر النوازل الطبية نموزجا د.
اسماعيل غازى رحبا
No comments:
Post a Comment