Selepas menunaikan solat asar pada
suatu petang seorang jemaah mendekati
saya dan berkata ‘ Ustaz free tak, saya ada beberapa soalan nak tanya ustaz ni.
Saya kata silakan jika boleh saya akan cuba memberikan jawapannya. Soalannya
seperti berikut;.
Pada
suatu hari saya terlewat bangun dari tidur pada, waktu subuh hanya ada beberapa
minit sahaja lagi. Adakah saya perlu mengambil wuduk sebagaimana dalam keadaan
biasa atau hanya perlu mengambil yang fardu sahaja.
2 Saya
tinggal di kawasan yang mempunyai dua buah Masjid, sebuah berhampiran rumah
tetapi jemaah nya kurang, manakala yang satu lagi lebih jauh tetapi jemaah nya ramai. Bolehkah
saya memilih Masjid yang jauh sedangkan saya salah seorang Imam di situ..
3 Bolehkah kita berzikir di masjid dengan menyaringkan
suara sedangkan masih ada jemaah yang belum selesai menunaikan solat.
Selepas selesai soalan tersebut
dikemukakan saya kata jawapan bagi soalan yang ditanya tadi ialah kaedah yang
berbunyi;
اذا تعارض المقتضى والمانع قدم المانع.
Maksudnya apabila bertembung antara
suruhan dan larangan maka hendaklah didahulukan larangan. Beliau berkata ustaz
boleh terangkan lebih lanjut apa maksudnya saya tak faham. Pembaca sekalian
kaedah اذا تعارض
المقتضى والمانع قدم المانع akan menjadi topik perbincangan saya untuk posting kali ini.
Kaedah yang berbunyi “Apabila
bertembung antara suruhan dan larangan
maka hendaklah dahulukan larangan”. Sebahagian ulama menggunakan lafaz اذا اجتمع المقتضى والمانع يقدم المانع الا اذا كان المقتضى أعظم
Apabila bertembung antara suruhan
dan larangan hendaklah didahulukan larangan kecuali apabila suruhan lebih
besar. Kaedah ini adalah pecahan daripada
kaedah “اذا اجتمع الحلال والحلاام غاب الحرام iaitu apabila berkumpul perkara haram dan
halal maka yang menjadi kebiasaannya ialah
perkara haram sebagaimana yang disebutkan oleh al-Suyuty dalam kitabnya al-Ashbah.
Pengertian
Kaedah
Yang dimaksudkan dengan المانع
ialah “kerosakan” manakala المقتضىى
ialah perintah melaksanakan yang mengandungi maslahah. Kaedah ini bermaksud
sekiranya dalam satu ibadah atau perbuatan terdapat suruhan daripada syarak, manakala
dari satu aspek lain pula terdapat larangan yang membawa kepada kerosakan.
Dalam situasi ini hendaklah didahulukan larangan. Kecuali perintah tersebut
mengandungi maslahah yang lebih besar. Sebagai contoh dalam soal berwuduk kita
dituntut untuk membasuh anggota wuduk sebanyak 3 kali sebagaimana hadis yang
berbunyi ;
أن رجلا أتى النبى صلى الله عليه وسلم : فقال : يا رسول الله , كيف
الطهور ؟ فدعا بماء فى اناء فغسل كفيه ثلاثا , ثم غسل وجهه ثلاثا ثم غسل ذراعيه
ثلاثا , ثم مسح برأسه فأدخل اصبعيه السباحتين فى أذنيه ومسح بابهاميه غلى ظاهر
أذنيه وبالسباحتين باطن أذنيه , ثم غسل رجليه ثلاثا , ثم قال : هكذا الوضوء فمن
زاد على هذا أو نقص فقد أساء وظلم أو ظلم وأساء.
Maksudnya : Seorang laki-laki datang
kepada Rasulullah dan berkata ; Wahai Rasulullah bagaimanakah cara untuk
bersuci, maka nabi meminta air dalam bekas, maka baginda membasuh tangan 3
kali, muka 3 kali, tangan ke siku 3
kali, kemudian baginda memasukkan kedua jari telunjuk ke dalam telinga dan
menyapu dengan kedua ibu jarinya cuping telinga bahagian luar dan jari telunjuk
dalam telinga kemudian baginda membasuh kedua kaki3 kali seterusnya baginda
bersabda inilah cara berwuduk sesiapa yang melebihi cara tadi atau
mengurangkannya sesungguhnya beliau bersalah atau melakukan kezaliman.
( Abu Dawud Bil : 135)
Dari aspek lain melewatkan sembahyang
sehingga ke penghujung waktu adalah dilarang. Oleh itu membasuh anggota wuduk
yang sunat atau membasuh anggota sehingga tiga kali dalam keadaan waktu yang
suntuk adalah dilarang kerana boleh menyebabkan luputnya waktu solat bahkan ianya
adalah haram. al-Bakri dalam kitabnya al-I’tnak Fi al-Fark Wa al-Istisna
halaman 57 berkata;
كل وضوء يسن فيه التثليث ولم يحرم الا فى مسائل :
منها : اذا ضاق وقت الصلاة بحيث لو اشتغل بالتكرار لم يدرك الوقت
حرم التثليث.
Setiap wuduk yang disunatkan dibasuh
3 kali dan ia tidak haram melakukannya kecuali dalam beberapa masalah antaranya;
apabila waktu suntuk, jika seseorang menyibukkan diri mengulangi perbuatan yang
sama ( membasuh 3 kali) menyebabkan tidak sempat menunaikan waktu solat haram
membasuh tiga kali.
Bagi soalan kedua iaitu menunaikan
solat jemaah di masjid yang lebih ramai bilangan ahli jemaah. Imam al-Nawawi
dalam Kitabnya Raudhah al-Thalibin halaman 445 berkata;
ولو كان بقربه مسجد قليل الجمع , وباالبعد مسجد كثير الجمع , فالبعيد
أفضل , الا فى حالتين : أحداهما : أن تتعطل جماعة القريب بعدوله عنه , لكونه اماما
, او يحضر الناس بحضوره , فالقريب أفضل . والثانى : أن يكون امام البعيد مبتدعا كا
المعتزلى وغيره ......................
“ Sekiranya berhampiran rumahnya
terdapat masjid yang kurang jemaah, manakala yang jauh lebih ramai jemaah,
masjid yang jauh adalah lebih baik. Namun hal ini dikecualikan dalam dua kes
iaitu pertama akan terganggu solat jemaah di masjid yang dekat dengan sebab ketidakhadirannya
kerana dia seorang Imam atau kehadirannya akan menyebabkan orang lain akan
hadir maka yang dekat lebih afdal. Kedua Imam di Masjid yang jauh seorang ahli
bidaah seumpama ia seorang muktazilah maka masjid dekat lebih afdal.
Bagi soalan ketiga iaitu berzikir
beramai-ramai dalam masjid dengan menyaringkan suara sedangkan ada jemaah yang
sedang menunaikan sembahyang. Persoalan tentang masalah ini menjadi perbahasan
di kalangan ulama. Saya hanya akan menyentuh isu ini sepintas lalu sahaja.
Ulama salaf membahagikan persoalan ini kepada dua iaitu zikir yang dilakukan
secara beramai-ramai sama ada dalam masjid atau di luar masjid dan kedua mengangkat suara ketika berzikir.
Bagi persoalan pertama iaitu berzikir
beramai-ramai
sama ada selepas waktu sembahyang atau pada bila-bila masa, mereka menganggap
perbuatan tersebut sebagai bidaah yang sesat sebagaimana berdoa secara
berjemaah juga adalah bidaah kerana tidak ada sandaran daripada hadis serta tidak
pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat baginda. Pendapat ini
dipegang oleh ulama salaf yang dipelopori oleh Ibn Taimiyyah, al-Shatibi dan
Ibn Qayim. Manakala pendapat yang kedua yang dipegang oleh ulama khalaf, berzikir
secara berjemaah walaupun bidaah tetapi ia termasuk dalam bidaah hasanah, walaupun
tidak ada dalil khusus tentang persoalan ini namun masih mempunyai sandaran
umum tuntutan berzikir. Pembaca boleh membuat bacaan tambahan dalam buku
Ensiklopedia bidaah susunan Ustaz Subki Abdul Rahman .
Manakala isu yang kedua iaitu
mengangkat suara ketika berzikir terdapat dua pandangan ulama. Mengangkat suara
ketika berzikir dipandang sunat bagi sebahagian Ulama seperti Ibn Hazm, Imam
al-Thabari dan lain-lain. Mereka berpegang dengan zahir beberapa hadis yang
dikeluarkan oleh Bukhari dan Muslim. Antaranya
عن ابن جريج قال أخبرني عمرو أن أبا
معبد مولى ابن عباس أخبره أن ابن عباس رضي الله عنهما أخبره أن رفع الصوت بالذكر
حين ينصرف الناس من المكتوبة كان على عهد النبي صلى الله عليه وسلم وقال ابن عباس
كنت أعلم اذا انصرفوا بذلك اذاسمعته (.البخارى,805 ومسلم,583).
Al-Nawawi dalam Syarah Muslim
berkata hadis di atas dijadikan hujah oleh sebahagian ulama dengan menghukumkan
sunat mengangkat suara ketika bertakbir dan juga zikir selepas solat fardu.
Seterusnya beliau menukilkan kata-kata Ibn Battal yang menyebut bahawa Ashab
mazahib bersepakat mengatakan bahawa tidak disunatkan mengangkat suara ketika
berzikir. Imam Shafie ketika menghuraikan hadis di atas berkata; bagi seorang
imam mereka dibenarkan mengangkat suara atas tujuan mengajar atau memberitahu atau
mengajar makmum zikir yang diucapkan. Maksudnya bagi seorang Imam dibolehkan
mengangkat suara di permulaan zikir sahaja seperti permulaan Subhanallah,
permulaan alhamdulillah dan permulaan Allahuakbar.
Oleh itu dalam persoalan berkaitan
berzikir dengan nyaring di surau atau masjid hendaklah meraikan kedudukan
jemaah lain. Sekiranya masih terdapat ahli jemaah yang sedang menunaikan solat
seeloknya dielakkan kerana ia boleh mengganggu dan mendatangkan was-was kepada jemaah
lain yang sedang mendirikan solat lebih-lebih lagi terdapat hadis yang melarang
mengangkat suara di masjid dan surau ;
عن أبي حازم التمار عن البياضي أن رسول الله صلى الله عليه وسلم خرج على الناس وهم يصلون وقد علت أصواتهم بالقراءة فقال إن المصلي يناجي ربه فلينظر بما يناجيه به ولا يجهر بعضكم على بعض بالقرآن.
رواه
مالك وأحمد وغيره رواه أحمد (18543ومالك (178 .وأحمد ( 5326 ) من حديث ابن عمر
Contoh-
Contoh lain
1.Membaca
ayat-ayat yang panjang dalam solat. Membaca al-Quran letika solat lebih baik
daripada di luar solat. Pernah diriwayatkan bahawa Rasulullah pernah membaca beberapa
surah dalam satu rakaat sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Huzaifah
al-Yamani.
عن حذيفة بن اليمان رضي الله عنه قال : صليت مع
النبي صلى الله عليه وسلم فافتتح البقرة فقلت يركع عند المائة ثم مضى فقلت يصلي
بها في ركعة فمضى فقلت يركع بها ثم افتتح النساء فقرأها ثم افتتح آل عمران فقرأها
يقرأ مترسلا إذا مر بآية تسبيح سبح وإذا مر بسؤال سأل وإذا مر بتعوذ تعوذ ثم ركع
فجعل يقول سبحان ربي العظيم فكان كل ركوعه نحوا من قيامه ثم قال سمع الله لمن حمده
ربنا لك الحمد ثم قام طويلا قريبا مما ركع ثم سجد فقال سبحان ربي الأعلى فكان
سجوده قريبا من قيامه.رواه مسلم
Ibn Taimiyyah berkata “membaca al-Quran ketika
solat lebih afdal daipada luar solat”. Bacaan yang panjang memang dituntut
dalam solat, namun ditegah apabila menimbulkan kegelisahan kepada makmum. Oleh
itu hendaklah dielakkan kecuali ketika solat bersendirian.
- عن حذيفة بن اليمان رضي
الله عنه قال : صليت مع النبي صلى الله عليه وسلم فافتتح البقرة فقلت يركع عند
المائة ثم مضى فقلت يصلي بها في ركعة فمضى فقلت يركع بها ثم افتتح النساء فقرأها
ثم افتتح آل عمران فقرأها يقرأ مترسلا إذا مر بآية تسبيح سبح وإذا مر بسؤال سأل
وإذا مر بتعوذ تعوذ ثم ركع فجعل يقول سبحان ربي العظيم فكان كل ركوعه نحوا من
قيامه ثم قال سمع الله لمن حمده ربنا لك الحمد ثم قام طويلا قريبا مما ركع ثم سجد
فقال سبحان ربي الأعلى فكان سجوده قريبا من قيامه.رواه مسلم .
2,Berdoa dengan doa yang terlalu panjang
ketika berjemaah.
3.Pelaksanaan GST. Dari satu aspek menjadi
punca pendapatan kepada negara. Manakala aspek kedua rakyat bawahan akan menderita
dengan kenaikan harga barangan dan kos kehidupan yang tinggi. Sebelum
pelaksanaan GST kos sara hidup telah meningkat. Prinsip cukai dalam Islam ialah
diambil daripada orang kaya dan dikembalikan kepada golongan fakir. Kerajaan
sepatutnya mencari sumber alternatif lain atau dengan memulakan peratus yang lebih
rendah yang tidak membebankan golongan miskin.
Pengecualian Kaedah
Setiap kaedah mempunyai beberapa
pengecualian walau demikian ia tidak mencacatkan kelebihan yang ada pada kaedah
tersebut. Kaedah yang dibincangkan di atas mempunyai beberapa pengecualian.
Maksudnya apabila bertembung antara suruhan dan larangan tetap didahulukan
suruhan antaranya contohnya ialah;
1.Peristiwa Tsunami yang berlaku di
Aceh dan beberapa negara yang lain telah menyebabkan ratusan ribu kematian di
kalangan orang Islam dan bukan Islam. Proses pengecaman mayat adalah sukar.
Dalam situasi ini semua jenazah wajib di mandi dan di sembahyangkan. Sedangkan
pada asalnya solat ke atas orang kafir adalah dilarang
2.Memberi salam ke atas hadirin yang
bercampur antara Islam dan kafir adalah harus.
Kesimpulan
Dalam menentukan keadaan atau
situasi sama ada meninggalkan atau melakukan hendaklah dilihat kepada prinsip
maslahah dan mafsadah. Sekiranya kebaikan lebih besar berbanding kerosakan maka
ia dikecualikan daripada kaedah di atas. Sekiranya mafsadah lebih besar maka
prinsip kaedah di atas hendaklah dipakai.
والله اعلم بالصواب
وصلى
الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم
Salam hormat
Ustaz Wan Mohd Zul Bin Wan Yusuf
Kota Jembal Kelantan
10.48 PM ( 14/1/1436 @ 13/Nov 2014)
Rujukan
1.
Al-Suyuty.
Jalal al-din Abd Rahman ( 1983) Al-Asbah Wa al-Nazair. Beirut : Dar al-Kutub
al-Ilmiyyah.
2. Al-Bakri.Badruddin
Muhammad Ibn Abi Bakr Ibn Sulayman(1991)al-Iktina’ Fi al-Fark Wa al-istisna.
Beirut : Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
3. Al-Burno.
Muhammad Sidqi Ahmad Bin Muhammad(1996) Al-Wajiz Fi Idhah Qawaid Fiqh
al-Kuliyyah. Beirut : Muasasah al-Risalah.
4.
Al-Nawawi.Abi
Zakariyya Yahya Bin Syaraf(1992) Raudhah al-Thalibin. Beirut : Dar al-Kutub
al_ilmiyyah.
5.
Sahih
Muslim Syarah al-Nawawi.(1995) Lubnan : Dar al-Fikr.
6.
Abu
Dawud Sulayman Ibn Ashas(t.t) Sunan Abi Dawud.. Kaherah : Dar al-Hadis.
7.
Majmuk
Fatawa Juzuk 23 halaman 282..
No comments:
Post a Comment