Pendahuluan
Perkataan
zhan sering di ungkapkan dalam perbualan seharian kita. Antara yang kerap
didengari ialah kita hendaklah “husnu zhan” terhadap seseorang. Apakah
kedudukan zhan dalam amalan dan perbuatan seharian kita. Adakah semua amalan
yang didasarkan kepada zhan akan ditolak. In Sha Allah akan dibincangkan dalam
kaedah yang berbunyi La Ibrah Bi Zhan al-Bayyin Khata Uhu.
Lafaz Kaedah
لا عبرة بالظن البين خطئو
Kebanyakan ulama menggunakan lafaz
yang disebutkan di atas sebagai lafaz kaedah antaranya Imam al-Suyuty
dan Ibn Nujaim. Ada pun al-Zarkasyi menggunakan lafaz
اذا كان الظن كاذبا فلا أثر له. .lain-lain
ulama seperti Izz Ibn Abd al-Sallam hanya mengisyaratkan dengan lafaz . كذب الظنون Walaupun demikian maksudnya masih lagi
berkaitan dengan zhann yang ditolak.
Sebelum saya menerangkan lebih lanjut kaedah ini saya akan terangkan
beberapa istilah yang berkaitan dengan topik yang sedang dibincangkan.
Perbezaan Yakin, Zhan, Syak dan Waham
Yakin : Dari sudut bahasa sesuatu pengetahuan yang terhasil daripada
pemerhatian dan bukti. Istilah : Suatu keputusan yang tidak berbelah bahagi
tentang sesuatu perkara yang dosikong oleh ukti dan pengetahuan.
Zhan : Dari sudut bahasa lawan bagi yakin. Keputusan yang lebih berat ke
arah betul.
Ghalabah zhann : Keputusan yang dilakukan berdasarkan andaian yang sangat
kuat. Yang hampir dengan maksud yakin
Syak ; Ragu-ragu iaitu lawan bagi yakin. Iaitu ragu –ragu dalam
menentukan atau membuat keputusan yang mana keduanya adalah sama. Dalam
masyarakat Melayu biasa digunakan sebagai “Tidak pasti”.
Beza antara syak dengan Zhan : Kedudukan yang seimbang( 50-50) dinamakan
syak. Sekiranya satu bahagian lebih daripada bahagian yang satu lagi ( 55 -45 )
bahagian yang lebih dinamakan zhan. Sebahagian ulama seperti Imam al-Nawawi menyamakan
antara zhan dan syak dalam bab fiqah.
Glabah Zhan : Keputusan yang hampir tahap yakin.
Waham : Membuat keputusan di bahagian yang salah.
Maksud Kaedah
Apabila
sesuatu amalan atau perbuatan dilakukan berdasarkan zhan (andaian) kemudian didapati
dengan bukti yang jelas ia salah dan silap, maka amalan dan perbuatan tersebut
tidak dikira dan diiktiraf oleh syarak. Bukti yang didapati diperoleh sama ada sejurus
selepas amalan tersebut dilakukan atau selepas beberapa waktu hukumnya adalah
tetap sama. Penulis kitab Mausuah al-Fiqhiyyah berkata yang dimaksudkan dengan
kaedah di atas ialah “sesungguhnya zhann yang ternyata salahnya tidak mempunyai
kesan dan tidak dikira”
Dalil
Kaedah
Atsar
daripada Umar al-Khattab ;
لا يمنعك قضاء قضية ثم رجعت فيه نفسك فهديت لرشدك ان تقضيه .
Pandangan
Ulama Tentang Zhan
1.Wajib
beramal dengan sesuatu walaupun hanya berdasarkan zhann. Merupakan pandangan
majoriti ulama usul.
2.Tidak harus
beramal kecuali dalam keadaan sukar untuk membuat keputusan . Pandangan
al-Shasyi Abu Husayn al-Basry.
3.Tidak harus
beramal selamanya . Pandangan Ibn Hazm.
4.Zhan merupan suatu hujah dalam perkara furuk.
Pembahagian
Zhan
Ulama
membahagikan Zhan kepada beberapa bahagian.
Al-Ramli
al-Shafie membahagikan Zhan kepada wajib, sunat, haram dan harus. Wajib seperti
husnu zhann kepada Allah, haram suu’ Zhan kepada Allah. Harus menyangka buruk
terhadap seseorang yang secara terangan melakukan maksiat.
Manakala Imam
al-Qurtubi membahagikan Zhan kepada dua bahagian iaitu pertama Zhan yang
disokong oleh dalil-dalil dan juga bukti. Ia juga dinamakan (Glabah Zhan)yang
mana kebanyakan hukum syarak adalah berasaskan kepada suasana ini seumpama Qias,
khabar ahad. Bahagian kedua Zhan yang tidak disokong oleh dalil atau bukti. Ia
juga dinamakan sebagai syak. Keadaan ini tidak harus dijadikan sandaran atau
amalan bahkan ia dilarang dalam agama seperti mana firman Allah dalam surah
al-Hujurat ayat 12
يأيها الذين آمنوا اجتنبوا كثيرا من الظن ان بعض الظن أثم
Dan hadis
Rasulullah sa.w :
اياكم والظن فان الظن أكذب الحديث
Aplikasi Kaedah
Kaedah ini
boleh diaplikasikan dalam pelbagai bidang kehidupan seharian sama ada ibadah,
muamalat, munakahat, jenayah dan sebagainya. Muhammad al-Zuhayly dalam kitabnya
al-qawaid al-Fiqhiyyah Wa Tatbiqatuha Fi al-Mazahib al-Arbah membawa 27 contoh
yang boleh di aplikasi dalam pelbagai
bidang kehidupan. Saya akan membawa beberapa contoh yang sering berlaku dalam kehidupan
seharian.
Bersuci
1.Menyangkan air
yang digunakan untuk berwuduk atau mandi adalah air mutlak, rupa-rupanya air
tersebut adalah air mustaknal. Tak sah wuduk atau mandi yang dilakukan.
Solat
1.Mendirikan
solat dengan andaian telah masuk waktu atau tanpa merujuk kepada jam, atau
melihat jam yang tidak berfungsi setelah selesai baru mengetahui waktu belum
masuk. Menyangkan Imamnya adalah seorang yang betul bacaan rupanya ummi.
2. Solat
secara berjemaah ketika bangun dari sujud lebih awal dari imam dengan
menyangkan imam telah bangunbangkit dari sijud , sujud tersebut tidak dikira
dan hendaklah sujud semuala ( al-Tubsirah)
3. Razif telah
menziarahi adiknya yang tinggal di Kepulauan Tawi-Tawi Filipina. Tanpa bertanya
arah kiblat beliau telah menunaikan solat selama seminggu dengan andaian arah
kiblat yang dipilih adalah betul. Pada hari ketujuh adiknya memaklumkan arah
kiblat tersebut adalah salah. Solat yang ditunaikan perlu di ulang semula.
Puasa
1.Berbuka puasa berdasarkan andaian telah masuk waktu berbuka, atau
dengan melihat jam yang rosak wajib diganti dan perlu imsak sehinggalah waktu
sebenar telah masuk.
Zakat
1.Mengeluarkan zakat dengan memilih sendiri penerima yang dianggap layak.
Rupa-rupa orang yang diberikan zakat bukan dari golongan yang layak menerima zakat. Pemberian tersebut
tidak dikira sebagai sedakah wajib.
Hutang
Menyangka dia berhutang terhadap seseorang lantas dia membayar hutang
tersebut. Setelah diselidiki ternyata hutang telah lama dibayar. Boleh meminta
semula wang yang diberi.
Haji
1.Hisyam
terlantar sakit telah mengupah Musa untuk menunaikan ibadah haji bagi pihak
dirinya dengan menyangka sakit yang dideritai tidak ada harapan untuk sembuh
namun selang beberapa ketika sakitnya telah sembuh.
Muamalat
Menyerahkan sejumlah wang kepada seseorang kerana menyangka dia berhutang
dengan orang tersebut tetapi sangkaannya salah . Orang yang menerima wang wajib
memulangkan semula wang yang diambilnya.
Pengecualian Kaedah
Sembahyang berjemaah di belakang Imam menyangka ia mempunyai wuduk,
selepas solat Imam memaklumkan ia terlupa mengambil wuduk tidak perlu diulangi
semula solat makmum.
Rujukan
Al-Suyuty.
1983. Al-Asbah Wa al-nazair Dar al--Kutub al-Ilmiyyah Beirut.
Muhammad al-Zuhayly.
2006 Al-Qawaid al-Fiqhiyyah Wa Tatbiqatuha Fi al-Mazahib al-Arbah. Dar al-Fikr
: Damsyik.
Usman
Syubair.2006. al-Qawaid al-Kuliyyah Wa al-Dhawabit al-Fiqhiyyah Fi al-Shariah
al-Islamiyyah.Dar al-Nafais : Jordan.
Ahmad
Muhammad al-Zarqa’.1993. Syarh al-Qawaid al-Fiqhiyyah. Dar al-Qalam Damsyik.
Idris Umar
Muhammad. 2013. Kaedah La Ibrah Bi al-Zhann al-Bayyin Khatauhu Wa Tatbiqatuha
al-Fihiyyah. Majalah Kuliyyah Ulum
al-Islamiyyah . Bil 13.
Mausuah
al-Fiqhiyyah Jilid 28 hal 178-189. Cetakan Kedua 2005. Kementerian Waqaf
Kuwait.
Salam
hormat
Ustaz
Wan Mohd Zul Bin Wan Yusuf
Kota
Jembal Kota Baharu Kelantan
1
Muharram 1437 Hijrah
No comments:
Post a Comment