1.Pendahuluan
Islam telah meletakkan garis panduan
yang jelas dalam menentukan perkara halal yang boleh dilakukan oleh seseorang
mukalaf sama ada dalam urusan berkaitan ekonomi, politik, makanan, minuman dan
lain-lain. Perkara halal ialah sesuatu yang dihalalkan oleh Allah dalam
kitabnya begitu juga dengan perkara haram sesuatu yang diharamkan oleh Allah
dalam kitabnya Rasulullah s.a.w bersabda : الحلال بين والحرام بين
Maksudnya : Perkara halal jelas, perkara
haram jelas. Maka timbul persoalan apakah hukumnya jika perkara halal bercampur
dengan perkara haram. Inilah yang akan dibincangkan dalam kaedah ini.
2.Lafaz
Kaedah
اذا
اجتمع الحلال والحرام غلب الحرام
Apabila berkumpul Perkara Halal dan
Haram Maka Perkara Haram Akan Lebih Menguasai
3.Maksud
: Ijtama’
Ijtama’ dalam kaedah di atas membawa beberapa maksud ;
1.
Bagi sesuatu yang mungkin boleh dibezakan atau
diasingkan seperti manusia, binatang
hidup.
2.
Bagi sesuatu yang mustahil boleh dibezakan atau
diasingkan seperti cecair yang berkumpul bermaksud bercampur.
4.Maksud Umum Kaedah
Apabila berkumpul atau bercampur
sesuatu yang harus dengan sesuatu yang haram yang menyebabkan timbulnya
kesamaran serta sukar untuk membezakan yang mana satu halal dan yang mana haram
maka perkara yang bercampur tersebut dikira haram kerana perkara yang halal
tidak dapat diperoleh kecuali dengan menggunakan perkara haram terlebih dahulu.
Sekiranya boleh dibezakan antara yang halal dengan yang haram maka kaedah ini
tidak boleh digunakan. Para ulama ketika membincangkan kaedah ini turut membincangkan
kaitan dengan perkara berikut;
1.Persoalan pertembungan dua dalil
yang membawa hukum yang berlawanan iaitu dalil yang membawa maksud harus atau
halal satu lagi dalil yang membawa maksud haram. Dalam situasi ini para ulama
usul mendahulukan hukum haram berbanding harus. Sebagai contoh dalam masalah
bergaul dengan isteri dalam keadaan haid terdapat dua hadis pertama;لك من الحائض ما فوق الاوار dan hadis اصنوا كل شىء الا الجماع
Hadis pertama membawa maksud tidak
boleh berseronok dengan isteri dalam haid di antara pusat dan lutut manakala
hadis kedua membolehkan untuk suami berseronok antara pusat dan lutut kecuali
bersetubuh sahaja dilarang. Maka dalam situasi ini hadis yang mengharamkan
didahulukan untuk beringat.
5.Sandaran
Kaedah
Walaupun kaedah ini tidak disandarkan
kepada hadis yang sahih namun dari sudut makna kaedah ia sahih dan boleh
diamalkan sebagaimana yang disebutkan oleh Ibn al-Subki dalam kitabnya al-asbah
Wa al-Nazair. Imam al-Suyuty berkata dalil bagi kaedah ini ialah hadis mauquf
yang diriwayatkan oleh Jabir al-Jafi iaitu ;
ما اجتمع
الحلال والحرام غلب الحرام .
6. Syarat Beramal Dengan Kaedah
Usman
Syubair dalam kitabnya al-Qawaid al-Kuliyyah Wa al-Dawabit al-Kuliyyah menyebut
3 syarat untuk beramal dengan kaedah ini ;
1.Tidak
mampu menghilangkan kesamaran yang berlaku.
2.Perkara
halal dan haram seimbang antara satu sama lain sekiranya salah satu lebih kuat
maka yang kuat itu hendaklah didahulukan.
3.Perkara
halal tersebut berkaitan dengan perkara harus bukan perkara wajib. Sekiranya
berkaitan dengan perkara wajib hendaklah didahulukan yang wajib dari yang
haram. Contoh mayat orang Islam bercampur dengan mayat orang kafir ( orang
Islam wajib dimandikan) (kafir haram dimandikan ) wajib dimandikan kesemuanya
dan solat ke atas mereka.
7.Aplikasi
Kaedah
Saya akan bawakan beberapa contoh
bagi kaedah ini dari beberapa bab yang berasingan
1.
Pasar raya yang menjual daging yang disembelih dengan
yang tidak disembelih serta mengumpulkannya di satu tempat yang tidak boleh
dibezakan haram kesemuanya.
2.
Coklat yang bercampur bahan halal dengan bahan haram,
hukumnya haram dimakan.
3.
Jam lelaki yang bercampur dengan emas haram dipakai,
sekiranya disalut emas harus jika sedikit.
4.
Seorang lelaki yang mempunyai 3 orang Isteri, beliau
telah menceraikan salah seorang dari mereka tetapi tidak ingat siapakah yang
diceraikan, kesemua mereka tidak halal disetubuhi sehingga diyakini siapakah
yang telah diceraikan.
5.
Seekor kambing
disetubuhi oleh anjing kemudian
melahirkan anak ( kanjing) anak tersebut haram dimakan atau kambing disetubuhi
babi melahirkan anak (kabi) haram dimakan begitu juga dengan kuda disetubuhi
oleh kaldai melahirkan baghal haram dimakan.
6.
Anjing peliharaan dan anjing liar telah sama –sama
memburu, haram dimakan hasil buruan.
7.
Makanan yang dimasukkan dengan beberapa titik arak
haram dimakan.
8.
Air yang sedikit bercampur dengan najis walaupun tidak mengubah sifat air tetap haram
digunakan untuk bersuci atau minum.
8.Pengecualian
Sebagaimana
yang dibincangkan oleh para fuqaha setiap kaedah mempunyai beberapa
pengecualiannya. Maksudnya apabila bercampur sesuatu yang halal dengan yang
haram maka dalam beberapa situasi hukumnya adalah halal antara contoh bagi
masalah ini ialah;
1.
Ali dikhabarkan oleh ayahnya sebelum meninggal dunia
mempunyai seorang saudara perempuan yang tinggal di Kota Baharu tetapi dia tidak mengenalinya
atau mengetahui namanya , ini tidak menjadi halangan untuknya berkahwin dengan
wanita yang tinggal di kota Baharu.
2.
Air yang lebih
dari 80 liter bercampur dengan najis tetapi tidak mengubah sifat air halal
digunakan.
3.
Wang negara yang diperoleh dari sumber yang pelbagai
kemudian dibayar gaji kepada para pekerja halal.
4.
Bercampur duit rasuah dengan duit gaji tidak ingat
jumlah yang mana halal dan yang mana haram, hendaklah diasingkan yang haram
dengan yang halal.
Salam hormat
Ustaz Wan Mohd Zul
Kota Jembal Kelantan
3 Jun 2014.
Rujukan
Al-Suyuty. Jalal al-Din Abdul Rahman.
(1983) al-Asbah Wa al-Nazair. Beirut : Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
Ibn Nujaim. Zain al-Abdin Bin
Ibrahim. (1993) Al-Asbah Wa al-Nazair. Beirut : Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
Muhammad al-Zuhayly.(2009)al-Qawaid
al-fiqhiyyah wa Tatbiqatuha Fi al-Mazahib al-Arbah. Beirut : Dar al-Fikr.
Usman Syubair.(2006) Al-Qawaid
al-Kuliyyah Wa al-Dawabit al-Fiqhiyyah Fi al-Shariah al-Islamiyyah. Jordan :
Dar al-Nafais.
1 comment:
Syukran jazilan,mohon share ustaz,jazakallah khairan kathira.
Post a Comment