1.0 PENDAHULUAN
Penulisan berkaitan
tokoh-tokoh ilmuan amat banyak dan mudah didapati. Lebih-lebih lagi tokoh yang banyak
memberi sumbangan dalam pelbagai disiplin ilmu Islam seperti Imam Al-Shafie,
Al-Ghazali, Al-Nawawi, al-Suyuty dan lain-lain. Namun di sana masih ada
ruang-ruang yang boleh diketengahkan dalam memaparkan tokoh-tokoh berkenaan. Dalam
penulisan yang ringkas ini penulis cuba memaparkan keperibadian Imam al-Suyuty
serta sumbangannya dalam dunia penulisan secara umumnya dan manhaj penulisannya dalam ilmu kaedah fiqah secara
khusus.
Tulisan ini pernah
dibentangkan dan diterbitkan sempena Seminar Kebangsaan Penyelidikan dan
Pendidikan Islam Politeknik 2014. Penulis telah membuat sedikit perubahan
terhadap tulisan asal. Semoga tulisan ringkas ini dapat memberi sedikit manfaat
kepada kita bersama.
Hayati lah hadis
Rasulullah s.a.w semoga kita tergolong dalam kumpulan yang disebutkan oleh
baginda dalam hadis ini :
ولا يعرف فضل أولى الفضل الا أولوا الفضل
Penulisan ini akan
dibahagikan kepada dua bahagian pertama latar belakang kehidupan Imam
al-Suyuty. Bahagian kedua sumbangan dan manhaj penulisan Imam al-Suyuty dalam
ilmu kaedah fiqah.
2.0 BIODATA RINGKAS
Beliau terkenal dengan
hasil karyanya yang melebihi 600 buah dalam pelbagai disiplin ilmu. Antaranya
Tafsir, Hadis, Fiqah, Kaedah Fiqah, Usul Fiqah, Tasawuf, Biografi, Sejarah, Bahasa
dan pelbagai disiplin yang lain. Insan yang dimaksudkan ialah Imam al-Suyuty.
Para sejarawan mengetahui susur galur dan salasilah kehidupan beliau melalui hasil penulisannya khasnya dalam Husn
al-Muhadarah.
Sosok tubuh yang
dimaksudkan ialah Jalal al-Din Abdul Rahman bin Kamal al-Din Abi Bakar bin
Nasir al-Din Muhammad bin Sabiq al-Din Abi Bakar bin Fakh al-Din Usman bin
Nasir al-Din Muhammad bin Saif al-Din Khidr bin Najm al-Din Abi al-Solah Ayyub
bin Nasir al-Din Muhammad bin Syeikh Hamam al-Din al-Hammam al-Khadari. Lebih
dikenali dengan Imam al-Suyuty.Belaiu juga digelar dengan Ibn al-Kutub. Al-Suyuty atau al-Asyuti nisbah kepada sebuah
daerah yang terletak 375 di selatan Kaherah Mesir yang bernama Asyut. Diputerakan
pada hari Ahad selepas maghrib bulan Rajab 849 (h) bersamaan bulan September
1445 (m) dari kalangan keluarga ulama. Bapanya salah seorang ulama yang masyhur
pernah menghasilkan beberapa karya serta menjadi tenaga pengajar di Madrasah
Syaikuniyyah.Meninggal pada tahun 911 hijrah ketika berusia
62 tahun.
3.0 PENDIDIKAN DAN
KEILMUAN
Menjadi tradisi para
ulama di Tanah Arab memulakan hafalan al-Quran ketika masih kanak-kanak. Imam
al-Suyuty mula menghafal ketika berusia 6 tahun. Sebelum usianya menginjak 8 tahun beliau
telah menamatkan hafalannya. Seterusnya Imam al-Suyuty menghafal matan-matan
beberapa buah kitab seperti al-Umdah, al-Minhaj, al-Fiyah Malik.
Beliau mendapat
perhatian daripada ulama yang pernah mendampingi bapanya kerana statusnya yang
kehilangan bapa ketika berusia 5 tahun 7 bulan. Antara ulama yang memberi
perhatian yang lebih ialah Syeikh Kamal Ibn Hamam salah seorang ulama ulung
dalam Mazhab Hanafi. Hal ini banyak membentuk keperibadiannya.
lmam al-Suyuty mula
mendalami ilmu agama ketika berusia 15. Kitab-kitab yang dipelajari antaranya fiqah,
nahu, faraid dan beberapa ilmu yang lain. Beliau hidup di zaman yang dipenuhi
dengan ramai ulama yang hebat. Kesempatan tersebut digunakan sebaik mungkin untuk menimba ilmu dari mereka.
Cara Imam al-Suyuty menuntut ilmu agak unik. Beliau tidak seperti kebanyakan
orang lain yang belajar secara berjemaah. Beliau memilih mana-mana guru yang
sanggup untuk mengajarnya sesebuah ilmu sehingga beliau dapat menguasainya
dengan baik setersunya berpindah kepada guru yang lain.
Guru beliau yang
utama yang didampingi selama 14 tahun ialah Syeikh Mahyuddin al-kafaiji yang
beliau gelar sebagai “Ustaz al-Wujud”. Dengan Syeikh al-Kafaiji beliau
mempelajari Tafsir, Usul, Bahasa dan Balaghah. Daripada Syarafuddin al-Munawi
pula beliau mempelajari al-Quran dan Fiqah. Manakala daripada Taqiduddin
al-Syibla beliau mempelajari hadis.
Guru-guru beliau
tidak terhad kepada mazhab Shafie sahaja, bahkan beliau juga mempelajari guru
dari mazhab Hanafi, Hambali antaranya al-Asfaraii dan Izz al-Hambali. Beliau
juga sempat berguru dengan Jalal al-din al-Mahalli, Taqiyuddin al-Syamani,
Syeikh Syihab al-Din al Syyar al-Massahi, alam al-din al-Bulqini dan lain-lain.
Dengan kelebihan dan
rezeki yang dianugerahkan oleh Allah, maka tidak hairanlah Imam al-Suyuty menguasai
hampir keseluruhan cabang ilmu agama seperti Tafsir, Hadis, Fiqah dan Ilmu
–ilmu alat seperti nahu, maani, badie bayan dan lain-lain. Ketokohan beliau
dalam pelbagai disiplin ilmu tersebut dibuktikan melalui karya-karya yang
ditinggalkan oleh beliau. Beliau penah menyebut tentang ilmu yang dikuasainya.
ورزقت التبحر فى سبعة علوم التفسير والحديث
والفقه والنحو المعانى والبيان والبديع
Maksudnya : Aku dianugearah(oleh
Allah) kepakaran dalam tujuh ilmu iaitu tafsir, hadis, fiqah, nahu, maani,
bayan dan badie.
Antara lain
kata-kata beliau ialah ;
علمى كبحر من الامواج ملتطم
"لو شئت أن اكتب فى كل مسألة مصنفا
باقوالها وأدلتها النقلية والقياسية ومداركها ونقودها وأجوبتها والموازنة بين
أختلاف المذاهب فيها لقدرت على ذلك من فضل الله لا بحولى ولا بقوتى "
Terjemahannya : Sekiranya aku ingin menulis dalam
setiap isu sebuah buku yang lengkap dengan pendapat ulama, dalil-dalilnya sama
ada naqli atau qiyas, tempat pengambilannya, kritikannya serta jawapannya,
serta perbandingan antara perbezaan pendapat tersebut aku mampu berbuat
demikian dengan kelebihan yang diberikan oleh Allah kepada ku bukan dengan
upaya dan kekuatan yang ada pada ku
.
Beliau juga
berkesempatan mengembara ke beberapa buah negara seperti Syam, Hijaz, India,
Yaman, Magribi dan berkesempatan melaksanakan ibadat haji beberapa kali. Pernah
sakali beliau bercerita tentang kisahnya minum air zam-zam. Aku minum air
zam-zam untuk beberapa tujuan antaranya agar diberikan keilmuan dalam fiqah
setaraf Syeikh Sirajuddin al-Bulqini dan keilmuan dalam hadis setaraf al-hafiz
Ibn Hajar. Permintaaan beliau ketika minum air zam-zam adalah selari dengan
hadis Rasulullh yang bermaksud air zamzam sesuai dengan permintaan orang yang
meminumnya.
4.0 PUJIAN ULAMA TERHADAP BELIAU
Pelbagai gelaran
telah diberikan oleh ulama mengiktiraf ketokohan beliau. Abdul Kadir al-Shazili
ketika mengungkapkan keperibadian Imam al-Suyuty berkata:
كان مجبولا على
الخصال الحميدة غى العلم والعمل لا يتردد فى أحد من الامراء والملوك ولا غيرهم فى
حياته . .
Manakala Ibn al-Imad
pula berkata :
هو المسند المحقق
صاحب المؤلفات الفائقة وشهرتها خفى عن ذكره
5. BAKAT PENULISAN
DAN KARYA-KARYA IMAM AL-SUYUTY
Bakat penulisan
beliau mula terserlah sejak masih remaja lagi. Ketika baru berusia 17 tahun
beliau telah menghasilkan karya sulong yang berjudul Syarh al-Istiazah Wa
al-Basmalah. Pada usia 17 tahun juga beliau telah dizinkan oleh gurunya untuk
menjadi tenaga pengajar. Hasil karya sulung ini telah dipuji oleh guru beliau
Alam al-Din al-Bulqini. Hasil karya yang ditinggalkan menjangkau ratusan buah.
Dari karya besar, kecil atau beberapa muka surat. Pelbagai pendapat dikemukakan
oleh para sejarawan jumlah hasil karyanya. Haji Khalifah dalam kitabnya Kasf
al-Zunun mengatakan jumlah karya Imam alSuyuty berjumlah 576 buah manakala yang
lain berkata 600 buah karya. Ahmad Syarkawi dalam bukunya Maktabah al-Jalal
al-Suyuty berkata hasil karangan Imam Al-Suyuty menjangkau 725 buah. Karyanya
meliputi hampir seluruh disiplin ilmu Islam seperti Tafsir, Hadis, Fiqah,
Kaedah fiqah, Usul Fiqah, Biografi, Tasawuf dan lain-lain.
Dalam kitabnya Husn
al-Muhadart Imam al-Suyuty telah menyenaraikan sebahagian daripada hasil
karyanya. Antara karya Imam al-Suyuty dalam ulum alQuran dan Tafsir ialah
Al-Durar al-Mansur Fi al-Tafsir Bi al-Ma’sur, Mafatih alGhaiab Fi al-Tafsir,
Al-Nasikh Wa al-Mansuh, Al-Iqlil Fi Istinbat al-Tanzil, Lubab alNuqul Fi Asbab
al-Nuzul, Al-Itqan Fi Ulum al-Quran, Tabaqat al-Mufasirin, AlTafsir al-Musnid(
Tarjaman al-Quran), Al-AlFiyah Fi al-Qiraat al-Asharah, Al-Tahbir Fi Ilm
al-Tafsir, Nawahid al-Abkar Wa Syawarid al-Afkar, Mu’tarik al-Aqran Fi Ijaz
al-Quran, Mushtabihu al-Quran, Mufhamat al-Aqran Fi Mubhamat al-Quran, Tafsir
Jalalain( beliau menyempurnakan Tafsir yang dimulakan oleh Jalal al-Din
al-Mahalli sehingga surah al-Isra’.
Dalam bidang hadis
dan ulum hadis pula antaranya ialah Mirqat al su’ud ila Sunan Abi Dawud,
al-Durar al-Muntashirah Fi al-Ahadis alMushtahirah, al-Jamie al-Kabir, al-Jamie
al-Thagir, al-Jamie al-Azhar Al-Khasais alKubra, Taushih Syarh al-Jamie
al-Shahih, Qut al-Mughtaz A’la Jamie al-Turmizi, Musna Ummu al-Mukminin Aishah,
al-Fath al-Kabir Fi Dhamm al-Ziyadah Ila alJamik al-Shagir, Itmam al-Dirayah Li
Qurra al-Niqayah, Uqud al-Zabarjad Ala Musnad al-Imam Ahmad Fi Irab al-Hadis
.
Adapun karyanya
dalam usul fiqah dan kaedah fiqah Al-Asbah Wa al-Nazair, Al-Wasail Ila Marifah
al-Awail, al-Radd Ala Man akhlada Ila al-Ard Wa Jahila Anna al-ijtihad Fi Kulli
Asr Fard, al-hawi Fi al-Fatawi, al-Jamie Fi al-Faraid, Tashnif al-Asma’ Bi
Masail al-Ijmak’ Kaukab al-Satik Nuzum Jam al-Jawamik.
Selain dari disiplin
ilmu yang disebutkan beliau juga banyak berkarya dalam bidang bahasa dan
sastera. Para pengkaji menyebut beliau menulis lebih daripada seratus buah buku
dalam disiplin ini antaranya ialah al-Muzhir Fi al-Lughah, al-Asbah Wa
al-Nazair Fi al-Lughah, al-Iktirah Fi al-Nahwu, al Taushih ala
al-Taudhih,al-Muhazzab Fima Warada Fi al-Quran Min al-Irab, al-Bahjah
al-Maradiiyyah Fi Syarh alfiyah Ibn Malik,Uqud al-Jaman Fi Ilm al-maani Wa
al-Bayan, al Jam Wa al-Tafrik Fi Syarh al-Nuzum alBadie, Fath al-Jalil Li Abd
al Zalil. Jam al-Jawamik, Ham’u al-Hawami’ Syarh Jam al Jawami’, al-Tashil Wa
al-Irtishaf, al-ikhtirah Fi Ilm Usul al Nahwu, Mu’jam Maqalid al-Ulum Fi
al-Hudu Wa Rusum, Wusul al-Amani Bi Usul al-Tahani
.
Adapun dalam
biografi dan sejarah pula lebih daripada lima puluh buah dihasilkan antara
karyanya ialah Husn al-Muhadarah
Akhbar MIsr Wa al-Kaherah, Tarikh al-Khulafa, al Shamarikh Fi Ilm al-Tarikh,
Tuhfah al-Kiram Bi Akhbar alAhram, Bughyat al-Wuaat Fi Thabaqat al-Lughawiyyin
wa al-Nuhhat, Thabaqat alHuffaz, Thabaqat al-Fuqaha al-Shafiyyah, Tarikh Asyut,
al-Sughur al-Basimah fi Manqib Saiditina Fatimah, Thabaqat al-Usuliyyin, Nuzum
al-Akyan Fi A’yan alAyan, Dar al-Sahabat Fi Man Dakhala Misr Min al-Sahbah, al
Isobah Fi Marifah alSahabah, Tarikh al-Muluk al-Asraf Qayitbari, Ain al-Isabah
Fi Istidrak Aishah Ala alSahabah, Qutup al-zhara al-Mutansirah Fi alakbar
al-Mutawatirah, Maqamat al-Suyuty, Kifah
al Tholib al-Labib Fi Khasasi al-Habib, Tazyinn al-Mamalik Bi Manaqib al-Imam
Malik, Al Gurar Fi Fadl Umar Al-Urf al-Wardi Fi Akhbar alMahdi, Mushtaha
al-Ukul Fi Muntha al-Nuqul. Manakala dalam tasauf dan akhlak pula ialah
al-Farik Baina al-Musnaif Wa al-Sarik, al Matali’ Fi Tanasub al-Maqati’ Wa
al-Matai’, Bur al-Akbad Inda Fakq al-Awlad, Tanbih al-Ghabi Bi Tabriah Ibn
al-Arabi, al-Arid Fi Nasrah Ibn al-Farid, Zamm alMaks, Irsyad al-Muhtadin Ila
Nasrh al-Mujtahidin, Tamhid al-Farash Fi al Khisal alMujibah Li Zill al-Arsy,
al-Raud al al-Anik Fi Fadl al-Sadik.
6.0 MANHAJ UMUM PENULISAN AL-SUYUTY
Secara umumnya Imam
al-Suyuty menggunakan manhaj-manhaj berikut ketika menghasilkan karya-karya
beliau ;
6.1 Membuat
ringkasan daripada kitab yang besar serta membuat saringan. Contohnya kitab
Tarikh Damsyik merupakan ringkasan daripada kitab kitab yang dikarang oleh Ibn
Asakir seperti yang dilakukan dalam Tarikh Damsyik yang dikarang oleh Ibn
Asakir Dhauw al- Lami’ oleh al-Sakhawi.
6.2 Membuat penjelasan terhadap matan-matan
kitab tertentu seperti membuat huraian terhadap kitab al-Fiyah oleh Ibn Malik.
6.3 Memiliki sifat amanah ketika menukilkan
pendapat seseorang dalam setip hasil karya beliau.
6.4 Beliau menghasilkan karya dalam pelbagai
disiplin ilmu. Setiap disiplin ilmu yang dihasilkan adalah berdasarkan
pengusaannya yang mendalam terhadap disiplin tersebut. Sebagai contoh
pendahuluan kitab al-khosois al-kubra beliau menyebut :
وهذا كتاب مرقوم يشهده بفصله المفربون
وسحاب مركوم ................
6.5 Mempelbagaikan
tajuk –tajuk karya yang dihasilkan.
Ini juga
menggambarkan kecerdikan luar biasa yang dimilikinya. Tajuk yang digunakan oleh
beliau dapat dilihat dalam buku yang dikarang oleh beliau.
6.6 Beliau juga menitipkan pelbagai pendapat
ulama dalam karya yang dihasilkan. Sikap ini memperlihatkan sikap oleh beliau
yang berhati-hatinya ketika beliau menulis.
6.7 Memindahkan pendapat dari kitab yang
dirujuk serta menyebut nama kitab serta pengarangnya. Kitab-kitab yang
disebutkan mempunyai nilai yang tinggi dalam dunia ilmu.
6.8 Rujukan
yang banyak bagi setiap hasil karyanya. Sebagai contoh dalam muqadimah kitabnya
ham’ al-hawami’ Syarh Jam al-Jawami’ Fi Ilm alArabiyyah dia berkata semasa
menulis kitab ini saya telah merujuk lebih dari seratus rujukan.
7. MANHAJ DALAM
PENULISAN ILMU KAEDAH FIQAH
Penulisan berkaitan kaedah
fiqh dapat dijumpai dengan nama-nama berikut . Pertama al-qawaid al-fiqhiyyah
kedua al-asbah wa al-nazair dan ketiga al-furuk.
Sebelum penulis menghuraiikan manhaj yang digunakan oleh Imam al-Suyuty dalam
penulisan kaedah fiqah, penulis akan menjelaskan secara ringkas pengertian
kaedah fiqah, asbah wa al-nazair perbezaannya dengan kaedah usul, kepentingan
serta bentuk kepentingan.
7.1. Pengertian
Kaedah Fiqh
Pengertian Bahasa
dan Istilah
Bahasa; Ibn
Manzur,(1995) al-Razi (1992), al-Fayyumi(1990) dan lain-lain berkata kaedah
pada bahasa bermaksud asas , dasar ataupun asal.
Kaedah Istilah
Pelbagai pengertian
yang dikemukakan oleh para ulama sama ada silam atau semasa ketika mentakrifkan
kaedah. Ibn al-Subki (1991)Sesuatu yang kulli yang boleh diaplikasikan kepada
juzuk-juzuk yang banyak serta dapat difahami hukum daripadanya. Ali
al-Nadwi(1994) Dasar fiqah yang bersifat kulli yang merangkumi hukum-hukum umum
yang disyariatkan dalam pelbagai bab mengenai masalahmasalah yang terkandung di
bawah lingkungannya.
Kesimpulan takrif
kaedah fiqah ialah sekumpulan dasar-dasar atau teori-teori umum yang berkaitan
dengan hukum yang boleh diaplikasikan terhadap pelbagai cabang fiqah untuk
mengetahui hukum daripadanya. Contoh dasar tentang darurat “ al-darurat tubih
al-Mahzurat’ boleh diaplikasikan dalam bab makanan, minuman, perubatan ,
peperangan dan sebagainya.
7.2. Maksud al-Asbah
Wa al-Nazair
Perkataan al-asbah
wal al-nazair pertama kali digunakan oleh Kahlifah Umar al-Khattab ketika mana
menulis sepucuk surat kepada kepada Gabenornya Abu Musa al-Ashari. Antara isi
kandungan surat tersebut bertulis :
عرف الامثال والاشباه ثم قص الامور عندك
Pengertian :
al-Asbah :
Iaitu furuk Fiqah
yang mempunyai persamaan dari pelbagai sudut dengan sebahagian furuk yang lain
yang membawa kepada persamaan dari sudut hukum.(Usman Syubair,2007,al-Bahusain,
1998)
Pengertian al-Nazair
:
Iaitu Furuk fiqah
yang mempunyai persamaan dari satu aspek dengan furuk yang lain yang membawa
perbezaan dari sudut hukum.(Usman Syubair ,2007.
Al-Bahusain, 1998)
Ulama yang menulis dalam asbah wa al-nazair mereka menjelaskan
persoalan-persoalan fiqah yang mempunyai persamaan dari sudut makna dan juga
hukum, begitu juga dengan persoalan yang mempunyai persamaan dari pandangan
dari sudut zahir tetapi berbeza dari sudut makna dan juga hukum.
Oleh itu penulisan
yang dilakukan oleh ulama yang menggunakan judul al-asbah wa al-nazair lebih
luas berbanding perbincangan ulama yang menggunakan jjudul al-qawaid.
7.3. Perbezaan
Kaedah Fiqh Dengan Kaedah Usul Fiqh
Ramai yang terkeliru
dan beranggapan bahawa kaedah fiqah dan usul fiqah adalah ilmu yang sama.
Hakikatnya kedua ilmu ini mempunyai banyak perbezaan antaranya kaedah usul
membincangkan dalil-dalil sedangkan kaedah fiqah membincangkan perbuatan
manusia. Kaedah usul digunakan oleh para mujtahid untuk mengistinbatkan hukum,
manakala kaedah fiqah landasan untuk mengetahui hukum bagi sesuatu yang
berlaku. Kaedah usul wujud terlebih
dahulu kemudian lahir furuk fiqah manakala bagi kaedah fiqah ia lahir terkemudian
daripada furuk fiqah. Maksudnya kaedah fiqah dibentuk dengan sebab adanya furuk
fiqah .
7.4. Kitab-Kitab Yang dikarang Menggunakan
Judul al-Asbah Wa al-Nazair
Antara kitab yang
dikarang oleh para ulama menggunakan judul alasbah wa al-nazair antaranya Asbah
Wal Nazair oleh Abu Abdullah Muhammad Ibn Umar yang lebih dikenali dengan Ibn
al-Wakil meninggal pada 716. Kitab ini dianggap yang terawal menggunakan judul
al-asbah wa al-nazair( Akram Yusuf, 2008) Al-asbah wa al-nazair oleh Taj al-Din
Abd al-Wahab Ibn Ali al-Subki (771) Cetakan Dar al-Kutub alIlmiyyah 2 jilid,
Al-Asbah wa al-Nazair oleh Ibn Mulaqqan meninggal pada 804. Al-Asbah Wa
al-Nazair oleh al-Suyuty yang meninggal pada 911hijrah. Al-Asbah Wa al-Nazair
oleh Ibn Nujaim al-Hanafi meninggal 970 hijrah
8. MANHAJ IMAM
AL-SUYUTY DALAM PENULISAN KAEDAH FIQAH
8.1. Pengenalan
Kitab al-Asbah wa al-Nazair
Kitab al-Asbah wa
al-Nazair ialah kitab kaedah fiqah yang dikarang oleh Imam al-Suyuty. Kitab ini
terdiri daripada satu jilid setebal 556 muka surat dan telah dicetak oleh
percetakan dar al-Kutub al-Ilmiyyah Beirut cetakan pertama 1983.Kitab al-asbah
juga telah dicetak bersama Hamiss kitab al-Mawahib al-Saniyyah oleh percetakan
Dar al-Fikir tanpa tarikh percetakan.
Kitab ini juga boleh ditemui dalam bentuk tahqiq oleh Markaz al-Dirasat Wa
al-Buhus Di Maktabah Nazar al-Baz terdiri daripada dua jilid dan telah dicetak
pada 1997 oleh percetakan Mustafa al Baz Makkah al-Mukaramah. Jilid pertama
terdiri daripada 411 muka surat dan jilid kedua 331 muka surat.
8.2. Pengiktiran dan
Pujian Ulama Terhadap Kitab al-Asbah
Akram Yusuf Umar
al-Qawasimi (2008) dalam al-Madkhal Ila Mazhabi Imam alShafie pernah menyebut
tentang kitab al-Asbah wa al-nazair. Kitab ini dianggap ensiklopedia terbesar
dalam bidang kaedah fikah dalam Mazhab Shafie. Ahmad Muhammad Kana’n (2008)
dalam kertas kerjanya yang bertajuk Fiqh al-Tabib yang dibentangkan dalam
seminar Fiqh al-Tabib Dalam Isu-Isu Perubatan Kontemporari di Perancis berkata
antara kitab karangan Imam al-Suyuty yang masyhur ialah al-asbah wa al-Nazair.
Muhammad al-Zuhaily dalam kitabnya al-Qawaid al-Fiqhiyyah wa tatbiqatuha fi
al-Mazahib al-arbah ketika memperkenalkan kitab al-asbah wa al-Nazair berkata;
هو من أحسن كتب القواعد وأجمعها وأشملها
Maksudnya: Kitab
tersebut ialah kitab yang terbaik dalam kaedah fiqah yang lengkap dan sempurna.
Akram Umar
Yusuf(2008) dan Usman Syubair(2006) pula berkata kitab al-Asbah Wa al-Nazair
oleh Imam al-Suyuty dianggap kitab kaedah fikah yang terpenting dalam Mazhab
Shafie, yang mana kitab ini memberi pengaruh yang besar terhadap penulisan
kitab-kitab kaedah fiqah selepas beliau.
Kenyataan beliau
turut disokong oleh Muhammad Mahmud (1987) dalam kitabnya al-Qawaid alFiqhiyyah
Tarikuha Wa Asaryha Fi al-Fiqh berkata kitab al-asbah wa al-Nazair dengan
menegaskan bahawa kitab tersebut mempunyai kesan yang besar dalam ilmu kaedah
fiqh. Katanya lagi kitab tersebut antara kitab yang bermanfaat dalam bidang
kaedah fiqh secara umumnya dan secara khususnya dalam Mazhab Shafie.
Ali al-Nadwi pula
ketika menjelaskan kelebihan kitab al-Asbah wa al-nazair berkata;
من اروع المؤلفات فى القواعد الفقهية وأرغزها
مادة وأحسنها ترتيبا وتنسيقا , تناولته أيد العلماء فى كل مكان وحظي بحسن القبول
والرواج .
7.3. Pembahagian Kitab al-Asbah Wa al-Nazair
Imam al-Suyuty
menyusun kitab al-Asbah wa al-Nazair kepada tujuh bahagian atau kitab. Kitab
pertama merupakan huraian kepada lima kaedah induk. Semua furuk fiqh boleh
diaplikasikan di bawah kaedah-kaedah ini..Bahagian kedua kaedah kuliyyah yang
terdiri daripada 40 kaedah yang boleh diaplikasikan dalam pelbagai furuk fiqah
yang tidak terhitung jumlahnya. Bahagian ketiga kaedah-kaedah yang tidak
disepakati dikalangan ulama yang berjumlah 20 kaedah. Diantara kaedah yang
terkandung ialah” al-Kharaj Bi al-Dhoman”, al Rukhasu La Tunat Bi al-Maasi.
Keempat beberapa hukum yang penting untuk diketahui seperti hukum berkaitan orang
lupa, jahil, orang dipaksa. Dalam bahagian ini beliau juga menyebut hampir 40
kaedah di dalamnya. Dalam bahagian kelima beliau menyebut beberapa teori yang
disusun mengikut bab-bab fiqah bermula dari bab al-Taharah sehingga bab
al-wala’. Di samping itu beliau turut memasukkan lebih daripada 70 kaedah.
Bahagian keenam beliau membincangkan topik yang mempunyai persamaan dan juga
perbezaan. Contohnya perbezaan antara wuduk dengan mandi, perbezaan antara haid
dengan nifas dan bahagian terakhir iaitu ketujuh beberapa teori yang pelbagai
dan di dalam terdapat dua kaedah.
7.4. Setiap kaedah
disandarkan dengan dalil.
Setiap kaedah yang
dibincangkan oleh Imam al-Suyuty dalam kitab ini dikuatkan dalil sama ada
daripada al-Quran atau Hadis ataupun atsar. Sebagai contoh ketika membincangkan
kaedah pertama iaitu al-Umur Bi Maqasidiha al-Suyuthy telah dengan membawa
sumber kaedah terlebih dahulu
القاعدة الاولى :
فيها مباحث : الاول : الاصل فى هذه القاعدة قوله صلى الله عليه وسلم أنما الاعمال
بالنيات .
القاعدة الثالة :
المشقة تجلب التيسير : ألاصل فى هذه القاعدة قوله
الله تعالى : يريد الله بكم اليسر
ولا يريد بكم العسر
8.5.
Takhrij Hadis
Di samping
menguatkan kaedah dengan dalil beliau juga tidak lupa untuk mentakrijkan hadis
yang dijadikan hujah olehnya.Ini tidak menjadi masalah kerana beliau adalah
ulama yang terkenal dalam bidang ini. Dalam membicarakan kaedah yang kedua
iaitu al-Yaqin La Yuzal Bi Shakk beliau membawa hadis :
اذا وجد أحدكم فى بطنه شيئا فاشكل عليه أخرج منه شئ أم لا فلا يخرجن من المسجد حتى يسمع
صوتا أو يجد ريحا.
Beliau berkata hadis
ini telah diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abu Hurairah. Begitu juga
dengan hadis-hadis yang lain yang dijadikan hujah bagi kaedah.
8.6 Kepelbagian
Dalil
Beliau tidak hanya
mengehadkan satu sumber sahaja ketika membawa dalil terhadap kaedah yang
dibincangkan. Beliau juga mendatangkan beberapa sumber lain untuk menguatkan
kaedah yang dibincangkan.
Kaedah ketiga
al-Mashaqqah tajlibu al-Taisir beliau telah bawakan beberapa dalil daripada
al-Quran dan juga beberapa hadis yang diriwayatkan dari pelbagai sumber seperti
Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Ahmad, Tabrani, Ibn Mardawaaih dan lain-lain.
8.7 Menukilkan Pelbagai Pendapat Ulama
Beliau tidak lupa
menukilkan pendapat para ulama dalam menghasilkan karya-karya beliau. Serta mentarjih
pendapat yang dirasakan tepat. Dalam kitab ini pembaca akan menemui pendapat
para ulama yang beliau nukilkan antaranya pendapat al-Qumuli dalam kitab
al-Jawahir, Ibn Subki dalam Jam al-Jawami’, al-Syirazi dalam al-Muhazzab, yang
memperlihatkan keluasan ilmu yang dimilikinya. Beliau juga mentarjihkan
pendapat dalam sebahagian situasi.
8.8. Menyebut kaedah
yang terhasil daripada kaedah induk.
Setiap kaedah induk
yang disebutkan oleh Imam al-Suyuty disebutkan beberapa kaedah pecahan atau kaedah
yang menjadi pengikat kepada induk. Ketika beliau membincangkan kaedah al-Yaqin
la Yuzal Bi Shakk beliau telah membawa 9 kaedah pecahan antaranya “al-asl
al-adam” “ al-asl Fi Kulli Haids Taqdarhau Bi Aqrab Zaman”.
8.9. Kitab Yang
Sarat Dengan Ilmu
Terlalu sarat ilmu
yang dibincangkan dalam setiap topik sehinggakan setiap bahagian boleh
dijadikan kitab dan perbincangan yang berasingan. Sebagai contoh dalam salah
satu perbincangan yang beliau lakukan dalam bahagian keempat ialah hukum
“taghyiib al-hashafah” atau yang mempunyai 150 hukum.
8.10. Karyanya
Menjadi Rujukan Dan Ikutan
Kitab al-asbah wa
al-nazair yang dikarang oleh beliau manhajnya diikuti oleh ulama selepas
beliau. Antaranya ialah Ibn Nujaim dari mazhab Hanafi yang menamakan kitabnya
juga dengan nama al-Asbah Wa al-Nazair. Ibn Nujaim juga membahagikan kitabnya
kepada 7 bahagian
sebagaimana Imam al-Suyuty.( ibn Nujaim, 1993, Al-Sa’di,
2005)
8.11 Kesimpulan dan
Penutup
Kertas kerja yang
ringkas ini tidak dapat memaparkan kehebatan dan keilmuan yang dimiliki oleh
Imam al-Suyuty dalam pelbagai disiplin ilmu. Walaupun demikian sesuai dengan
kaedah fiqah yang berbunyi “ Ma la Yudriku Kulluh La Yatruku Kulluh” maksudnya
apa yang tidak dapat untuk dipaparkan semuanya maka janganlah langsung tidak di
paparkan.Ilmu yang banyak disebutkan dalam karya beliau hanya dapat
dimanfaatkan apabila kita membacanya. Untuk pembacaan lebih detail bolehlah
dirujuk kitab-kitab berikut antaranya Husn al-Muhadarah oleh Imam Al-Suyuty,
Shuzarat al-Zahab oleh Ibn Imad, Dhaw al-Luma’ oleh Sakhawi Thabaqat Al Bahr
Lazi Zakh Anis Tahir dan banyak lagi.
وصلى الله على سيدنا
محمد وعلى آله وصحبه وسلم
Wan Mohd Zul Bin Wan Yusuf
Kuala Lipis Pahang 2/2/2018
RUJUKAN
Al-Quran dan
Terjemahannya.
Akram Yusuf Umar
al-Qawasimi(2008) al-Madkhal Ila al-Mazhab al-Imam al-Shafie, Beirut : Dar
al-Nafais. Al-Bahusain.(1998)
Yaakub Abd al-Wahab.
al-Qawaid al-Fiqhiyyah.,Riyad : Maktbah al-Rusyd. Al-Fayyumi.(1990)
Ahmad Ibn Muhammad.
Misbah al-Munir, Beirut: Maktabah Lubnan.
Al-Nadwi(1994)Ali
Ahmad.al-Qawaid al-Fiqhiyyah, Damsyik: Dar al-Qalam. Al-Razi. (1992)
Muhammad Ibn Abu
Bakar. Mukhtar al-Sihah, Beirut : Maktabah Lubnan. Al-Suyuthy(a)(1983)
al-Asbah Wa al-Nazair. Beirut: Dar al-Kutub
al-Ilmiyyah. Al-Suyuty. (b)(1967)
Husn al-Muhadarat Fi
Tarikh Misr Wa al-Kaherah, Kaherah : Dar al-Ihya al-Kutub al-Arabiyyah.
Al-Suyuty.(c) (t.t)
al-Asbah Wa al-Nazair Fi al-Furu’, Dar al-Fikr. Al-Suyuty.(d) (t.t) Kitab Hamu’
al-Hawami’ Syarh Jam al-Jawami’ Fi Ila alArabiyyah, Beirut : Dar al-Marifah.
Ibn Manzur. (1995)
Lisan al-Arab, Beirut : Dar al-Ihya’ al-Turath al-Arabi. Ibn Nujaim.(1993)
al-asbah wa al-Nazair
A’la Mazhab Abi Hanifah al-Numan, Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah. Ibn
sa’di.(2005)
al-Manzumah
al-Sadiyyah fi al-Qawaid. Muhammad al-Zuhayly.(2006) al-Qawaid al-Fiqhiyyah Wa
Tatbiqatuha Fi alMazahib al-Arbah, Beirut : Dar al-Fikr. Muhammad Mahmud al-Waili.(1987)
al-Qawaid
al-Fiqhiyyah Tarikuha Wa Asaruha Fi al-Fiqh, Madinah : Cetakan al-Rihab.
Muhammad Usman Syubair(2006)
al-Qawaid
al-Kuliyyah Wa al-Dawabit alFiqhiyyah Fi al-Shariah al-Islamiyyah, Beirut : Dar
al-Nafais. Yusri Abdul Ghani Abdullah(1991)
al-Mu’jam al-Muarikhin Li al-Muslimin Hatta
alQarn al-Thani Asr al-Hijri, Beirut : Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
http://islamstory.com/ar/
http://forum.mediu.edu.my/ar/viewtopic.php?f=70&t=105 (17. MMay 2014)
No comments:
Post a Comment